Bedankt culinair Amsterdam - Reisverslag uit Scheveningen, Nederland van Jan Willems - WaarBenJij.nu Bedankt culinair Amsterdam - Reisverslag uit Scheveningen, Nederland van Jan Willems - WaarBenJij.nu

Bedankt culinair Amsterdam

Door: jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

07 September 2013 | Nederland, Scheveningen

Vrijdag 6/9/2013: Vanavond nemen we de Thalys naar Amsterdam. Het doel is om met de Tjip vanuit de Six haven in Amsterdam onze eindbestemming te bereiken, nl Goese sas op de Oosterschelde. Dit is zo een 100 mijl. Er zal dus niet te veel tijd mogen verloren worden. Om 18:30u had ik een Thalys geboekt voor mezelf en Christophe. Op deze manier zal Christophe het begin en het einde van de tocht hebben gevaren. In Kruibeke heeft er echter iemand beslist om ergens tegen te rijden, waardoor de hele ring van Antwerpen blokvast zat. Na 1,5 uur rijden vanuit Wolvertem (Sarens) stond ik nog maar ergens ter hoogt van het centrum van Antwerpen. Dit kwam dus niet goed. Els is dan met mijn bagage met de metro naar het station gekomen en ze zou dan terug rijden met de auto. In het station stelden we vast dat we de sleutels van de boot vergeten waren. We zijn dus uiteindelijk maar om 19:30 vertrokken.
In Amsterdam zijn we onze spullen gaan afzetten op de boot en dan in het centrum nog iets gaan eten. Amsterdam is steeds leuk om door te wandelen. Er is daar altijd wel wat te zien. Eten in Nederland is niet altijd even goed en dat hebben we geweten…

Zaterdag 7/9/2013: Wekker om 6 uur want we moeten zo vroeg mogelijk vertrekken. We moeten nog een uur of 3 door het kanaal naar IJmuiden en het is al vrij vroeg hoog water en we willen zo veel mogelijk stroom mee op de Noordzee, hopelijk tot Scheveningen. ’s Avonds voelde ik al dat het eten moeilijk verteerde, ’s morgens hadden we er beiden last van. In de voormiddag werd het voor beiden zo erg dat ik verplicht was om in IJmuiden een sanitaire stop te maken. Van de gelegenheid hebben we gebruik gemaakt om wat eten te kopen en een koffie te drinken. De nieuwe gasbidon paste niet op het gasvuur en een koffie smaakt ’s morgens wel. We zijn daar een uurtje verloren.
Een dan de Noordzee weer op. Tot 15 uur kregen we stroom mee. Er stond een zwak windje en er kon gezeild worden temeer omdat de stroming ons goed meenam. We vorderen aan 5 à 6kn. Tegen 16 uur begonnen we de stroom tegen te krijgen. De wind draaide een beetje. Maar de wind zwakten ook wat af. Er stond redelijk wat deining en de golven kwamen ook goed door. We begonnen wat op te kruisen maar kwamen geen meter vooruit ondanks hard werken. Tegen wind, stroming en golven op de Noordzee is weer eens onmogelijk gebleken. We waren dus verplicht verder te gaan op de motor. Voor de buitenboord motor was het weer eens de limiet. Af en toe kwam hij uit het water om iets later ondergedompeld te worden. Hierdoor kreeg de ophanging van de motor het hard te verduren. Gedurende meer dan een uur moest ik zowel het roer als de motor in mijn handen houden. De boot is zeer zeewaardig maar een buitenboordmotor is niet ideaal om de open zee met grote golven, blijkt nog maar eens. Na een uur of 3 zwoegen zijn we uiteindelijk Scheveningen kunnen binnen varen. “We” is misschien wat veel gezegd, want door het rollen over de baren heeft Christophe de vissen moeten eten geven en vanaf dan is een mens niet veel meer waard.
In Scheveningen is een mooie jachthaven met prachtige boten. Er is ook een soort promenade met enkele goede restaurantjes waar we dan ook een pak beter hebben gegeten als in Amsterdam. Daarna zijn we nog naar een benzine station moeten gaan zoeken om onze tanks bij te vullen. Diesel is er steeds in jachthavens maar bijna nooit benzine.
Morgen nog 60 mijl. Het wordt spannend.

Friday 06/09/2013 : Tonight we take the Thalys to Amsterdam . The goal is to sail Tjip from the Sixhaven in Amsterdam to Goese sas on the Oosterschelde, our final destination. This is about 100 nM. We can not loose too much time. At 18:30 I had booked a Thalys for myself and Christophe. Christophe will have sailed the beginning and the end of the tour. In Kruibeke someone decided to make an accident, causing the ring of Antwerp turning in a big traffic jam. After 1.5 hours drive from Wolvertem (Sarens) I was only in the center of Antwerp. Els brougth my luggage with the metro to the Central station and from there she drove back the car . But, at the station we found out that we forgot the keys of the boat. Finally we left at 19:30 for Amsterdam.
In Amsterdam, we dropped off our stuff on the boat and went to the city centre to eat something. Amsterdam is always fun to wander through. There's always something to see . Food in the Netherlands is not always good and that we have known ...

Saturday 07/09/2013 : Wake up at 6 am because we have to leave as early as possible . We still have to sail about three hours on the channel to IJmuiden and it is quite early high water and we want as much use the tide on the North Sea , hopefully up to Scheveningen. Already last evening the food feld not so good but in the morning we both suffered from it. During the morning we feld so bad that I was obliged to make a sanitary stop in IJmuiden. We used this opportunity to buy some food and drink a coffee. We lost an hour here .
A than back on the North Sea. Up to 1500 we were able to sail on the right tide. There was a weak breeze and it was possible to sail, especially since the current took us well . We sailed up to 6 kN over ground. At 1600 we started to get the tide against us. At The wind shifted a bit . But the wind also weakened. There was a good swell and the waves were high. We started to tack but proceed no meter despite hard work. Against wind , currents and waves in the North Sea is once again proved impossible . We were therefore obliged to sail on motor. For an outboard engine it was once again the limit. Occasionally he came out of the water to be immersed a little bit later. It was the suspension of the engine that endured most. For more than an hour I had both the helm and the engine in my hands . The boat is very seaworthy but an outboard is not ideal for the open sea with big waves , this was proven agian. After about 3 hoursl we finally entered Scheveningen. " We " is perhaps not the right word, because by rolling over the waves , Christophe feed the fish and then a man is not worth much anymore.
Scheveningen has a nice marina with beautiful boats . There is also a kind of promenade with some good restaurants where we have eaten and a lot better then Amsterdam. We had to look again for a gas station to refuel. Diesel is always available in marinas but almost never benzine.
Tomorrow another 60 miles. This will be close.