Ruhetag op Wangerooge - Reisverslag uit Wangerooge, Duitsland van Jan Willems - WaarBenJij.nu Ruhetag op Wangerooge - Reisverslag uit Wangerooge, Duitsland van Jan Willems - WaarBenJij.nu

Ruhetag op Wangerooge

Door: Seppe (en Jan)

Blijf op de hoogte en volg Jan

17 Augustus 2013 | Duitsland, Wangerooge

You can an find English translation at the end of this report for our non-Flemish speaking followers.
Zaterdag 17/8/2013: Vandaag Ruhetag (verplicht).
Deze morgen na wat rondbellen heb ik een technieker gevonden die naar de motor kan kijken. Hij woont wel op het land en ik heb geen zin om in het waddengebied te varen met een half werkende motor. Ik heb de motor nu meegegeven met het bevoorradingsschip van het eiland. Omwille van het tij is het maar om 16 uur naar land vertrokken. Vanavond kan de heer Meller dan de motor nakijken. Mr Meller was tot vorig jaar een officiële Yamaha technieker en is vorig jaar op pensieon gegaan maar wil graag nog helpen. Als het niet te ernstig is dan wordt de motor morgen teruggebracht.
Vandaag hebben we dan maar het mooie Wangerooge bezocht.
“Seppe”
Om in het grootte (en enige) stadje van het eiland te geraken hebben we een mooie wandeling van ongeveer 7 kilometer gemaakt . We zijn onderweg even gestopt in een cafétje/restaurant waar we iets hebben gedronken en een kleinigheidje hebben gegeten. Bij dit cafétje was er nog een klein vakantiedorpje .Nadat we hier door hadden gewandeld zijn we langs het strand verdergegaan .
We zagen na een kiliometer of 2 op het strand een zeilclubje, het begin van de stad. Het strand was vol toeristen, alleen Duitsers .We zijn begonnen met de hoofdstraat. Deze was eerste waar wat volk was. Aan het einde van de winkels in de hoofdstraat was er een vuurtoren van 34m. we zijn hier binnen gegaan ,er was boven een zeer mooi uitzicht over heel het eiland en de leeggestroomde Waddenzee waarop 3 boten droog gevallen waren en naar het eiland waren aan het stappen. De boten hebben dit waarschijnlijk expres gedaan maar het was toch een speciaal zicht. Na 152 trappen terug naar beneden kwamen we terug op de begane grond hier was ook een klein museumpje met de historie van Wangerooge . Hierna liepen we terug naar een visrestaurantje waar we een lekker visje hebben gegeten. Dan zijn we nog snel naar de supermarkt geweest en met een treintje teruggekeerd naar de haven . Hier was dus een klein treintje dat door een prachtig landschap reed. Het zat helemaal vol want er was een ferry naar het vaste land bij de haven. na dit bezoek hebben we eerst gegeten in het clubhuisje hier en daarna terug naar de boot gegaan om uit te rusten en te slapen.
“Jan”
We wachten nu nog op een telefoontje van de technieker. Morgen ziet het er naar uit dat we nog een dag op dit eiland zullen moeten blijven. Ze geven sterke wind en onweer. Bovendien is het hoogwater om 9:30 dwz dat we al om 6:30 zouden moeten kunnen vertrekken en tegen dan zullen we de motor niet terug hebben.
Wordt vervolgt…

Seppe en Jan
Saturday 08/17/2013: Today Ruhetag
This morning after some calls I found a technician who can look to the engine. He lives on the mainland and I do not want to sail with half a working engine in the Wadden Sea area. I have given the engine on the supply ship of the island. Because of the tide she sails only left at 4pm to the mainlandland. Tonight Mr Meller can check the engine. Mr. Meller was until last year an official Yamaha technician and retired last year but he is willing to help us. If it is not too serious, the engine will return tomorrow.

So, today we visited the beautiful but Wangerooge.
"Seppe"
To get to the only town of the island we made a nice walk of about 7 km. On the way we stopped at a cafe / restaurant where we had a drink and ate a little something. Near this small café was a small holiday village. Then we continued along the beach.
After 2km we saw on the beach a sailing club, the beginning of the city. The beach was full of tourists, only Germans. We started with the main street. This was the first time with so many people. At the end of the shops in the main street there was a lighthouse 34m high. We went up, it was a very nice view over the island and the Wadden Sea whit no water. Three boats were fallen dry. The boats are fallen dry probably on purpose but it was still a special sight. After 152 steps back down we came back on the ground floor. Here was a small museum showing the history of Wangerooge. Then we walked back to a fish restaurant where we ate some fish Then we went to the supermarket and returned to the marine with a train. So here was a little train that drove through a beautiful landscape. It was full of people because there was a ferry to the mainland from the port. After this visit we first ate in the in the marina club house and then went to the boat to rest and sleep.
"Jan"
We are now waiting for a call from the technician. Tomorrow it looks as we will have to stay another day on this tiny island. They give strong winds and thunderstorms. Moreover, the high water is expected at 9:30am this means that we should leave at 6:30 but then we will not have the engine back.
To be continued ...

Seppe and Jan

• 17 Augustus 2013 - 21:23

Anna De Brauwer:

Wij volgen jullie op de voet, kijken uit naar de verslagen, houden de weerberichten in het oog, en nu vooral die boven de Duitse waddengebieden. Wij hopen dat jullie motorprobleem inderdaad morgen, zondag opgelost is en dat jullie veilig en hopelijk met een goede wind kunnen verder varen. Wij volgen ook Frederik en Josephine die nu met hun fiets al aan de Bodensee zitten, onderweg naar Firenze. Ik ben wel blij dat de moderne media bestaan en dat we onze avontuurlijke kinderen toch wat kunnen volgen.
    Goede vaart, maar geniet toch van de verplichte rustdag(en).
    Moe en Va

• 17 Augustus 2013 - 22:44

Christophe:

Jan, dan was mijn deel in Zweden een echt luxetripje.....