Over de wadden - Reisverslag uit Norderney, Duitsland van Jan Willems - WaarBenJij.nu Over de wadden - Reisverslag uit Norderney, Duitsland van Jan Willems - WaarBenJij.nu

Over de wadden

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

19 Augustus 2013 | Duitsland, Norderney

You can an find English translation at the end of this report for our non-Flemish speaking followers.
Maandag 19/8/2013: De motor is gemaakt en gemonteerd. We hebben genoeg van de hoge golven op de noordzee. Vandaag gaan we over de wadden zeilen. Gisterenavond nog een tijdje tussen pot en pint met de plaatselijke eilandbewoners en wadlopers gediscussieerd over welke route de beste optie is en vanaf en tot wanneer welk wad moeten overgestoken worden. Uiteindelijk was iedereen het over eens dat we om 8 uur moesten vertrekken. Vroeger konden we niet over het spiekeroogwad. Het langenoog wad zou dan geen probleem zijn maar het Baltrum wad is heel hoog. Daar mogen we niet later dan 1 uur na hoog water over. Eventueel krijgen we iets meer ruimte als ze op VHF20 (centrale Wilhelmstad) wat hoger tij zouden geven. Opmerking: Over een wad gaan bij afgaand tij is steeds een risico. Indien we dit niet halen zal de bestemming Langenoog zijn. Het wad van Norderney kunnen we tot 4 uur na hoog water over. Hoog water is vandaag om 10.46.
Wij dus weg om 8 uur, eigenljk al om 7.45. Wilhelmstad gaf nog een extra 40cm!
Het eerste wad hebben we enkel op motor gedaan. Best spannend. De bedoeling is dat je boomstaken volgt en liefst zo kort mogelijk erbij (2-5m). Ondertussen hou je de dieptemeter in de gaten. Spiekeroog wad zijn we gepasseerd. Dan het Langenoog wad. Ook geen probleem, hetzij dat we een beetje in tijdsnood aan het geraken waren om bij HW het Baltrumer wad te bereiken. Eens door het ondiepste deel van het Langenooge wad heb ik nog de genua bijgezet. We liepen toen ruim een kn sneller. Seppe lag te slapen toen. Het zou zo’n drie kwartier na HW zijn dat we over het wad zouden varen. Wat moest ik doen? Aangezien we toch een mooie snelheid hadden, de wind ook vrij gunstig en stabiel was en we een extra 40cm kregen heb ik het er toch op gewaagd. Tegen 6,5kn over het wad! Op een bepaald moment was er nog 15cm onder de kiel. Er gierde toen wel wat adrenaline door mijn keel . Toen werd het weer dieper. Oef! Samen met mij ging er nog een platbodem over maar die mannen liggen niet zo diep. Het Norderney wad was geen probleem. 4 wadden op 1 dag, er waren wangerooghenaars (of hoe heten die mannen) die niet geloofden dat we dat met ons Tjipke konden klaren. Varen over wadden is wel spannend.
De jachthaven van Norderney is groot, met moderne faciliteiten. Het is ook de jachthaven waar de meeste Oostzeevaarders binnenvaren. In de jachthaven zijn we voor de eerste keer een Belgische boot tegen gekomen (en 2 dan nog). Zij waren via Helgoland gevaren.
Rond half 2 waren we in de haven. Sinds cuxhaven hebben we toch wel wat benzine verbruikt, dat was dus onze eerste opdracht. In de meeste marina’s is er wel diesel maar nooit geen benzine. We moesten dus weer een tankstation opzoeken. Het centrum van Norderney ligt een km of 2 van de jachthaven en daar was de benzinepomp. Gelukkig mochten we een karretje van de jachthaven gebruiken. Dan nog even langs de marine winkel gepasseerd om een elektriekdraadje te kopen voor een van mijn lampjes en terug naar de boot. In de namiddag hebben ik nog wat geknutseld, hebben we een douche genomen en zijn dan naar de stad (jawel Norderney stad!) gegaan, 2km verder.
Norderney is een beetje mondain: badhuis, mooie huizen, winkels, lange winkelstraat en veel Duitsers. Je ziet geen andere nationaliteiten. Toch blij dat ik het gezien heb.
Morgen verder….
Seppe en Jan
Monday 08/19/2013: The engine is fixed and mounted. We had already plenty of high waves on the North Sea. Today we will sail across the mudflats. Last night with a pint of beer and with local islanders and mudwalkers we discussed which route is the best option and fom when till when each mudflat must be crossed. Eventually everyone was agreed that we had to leave at 8am, bcause we can not go over the Spiekerogg mudfalt earlier. The langenoog mudflat would not be a problem but the Baltrum mudflat is very high. We cross it no later than one hour after high water. Possibly we get a little more margin if they would give omewhat higher tide on VHF20 (central Wilhelm City) Note: crossing a mudflat when the water is going down is always a risk. If we do not get there on time the destination will be Langenoog. The mudflat of Norderney we can cross up to 4 hours after high water. High water was today at 10:46.
We therefore set off off at 8 pm, in fact already at 7.45 because Wilhelm Central gave an extra 40cm!
The first mudflat we did only on motor. Quite exciting. The idea is that you follow tree stakes and preferably as short as possible there (2-5m). Meanwhile you keep an eye on the depth gauge. Spiekeroog mudflat we passed. Then the Langenoog mudflat. No problem, only we were getting a bit out of time at HW to reach the Baltrumer mudflat.Then I have used also the genoa once we were through the shallowest part of the Langenooge mudflat. We then sailed more than a kn faster. Seppe was sleeping. It would be about 45 minutes after HW that we would cross the mudflats What should I do? Since we still had a nice speed, the wind was quite favorable and stable, and we got an extra 40cm I have took the risk. At one point there was only 15cm under the keel. The Norderney mudflat was no problem. 4 flats on one day, there were wangerooghenaars (or how do you call these men) who did not believe we could have done that with our Tjipke. Sailing on mudflats is exciting.
Marina Norderney is large, with modern facilities. It is also the marina where most East Seafarers entering. In the marina we met a Belgian boat for the first time since we left for this trip (in fact 2 boats). They were coming from Helgoland.
Around half past two we were in port. Since Cuxhaven we consumed quite a lot of petrol, so that was our first assignment. We had to find a gas station again. The center of Norderney is one or two km from the marina and there was the fuel pump. Fortunately, we were allowed to use a cart from the marina. Then we passed the marine store to buy electric cable for the navigation lights. Then back to the boat. In the afternoon I did some technical things, we took a shower and then went to the city , 2km further.
Norderney is a bit mundane: bath, beautiful houses, shops, long shopping and many Germans. You do not see other nationalities. Still glad I saw it.
Tomorrow we go on ....
Seppe and Jan
(revised google translate version)