Een rotslechte dag en een superdag! - Reisverslag uit Gedser, Denemarken van Jan Willems - WaarBenJij.nu Een rotslechte dag en een superdag! - Reisverslag uit Gedser, Denemarken van Jan Willems - WaarBenJij.nu

Een rotslechte dag en een superdag!

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

09 Augustus 2013 | Denemarken, Gedser

You can an find English compilation at the end of this report for our non-Flemish speaking followers.
Vrijdag 9/8/2013: Mijn excuses voor de trouwe volgers maar gisteren was zo een rotdag dat ik niet meer tot het schrijven van een verslag gekomen ben. Vandaag heeft dat echter ruimschoots goed gemaakt.
Donderdag 7/8 morgen waren we al om 7 uur op. Om 7:30 waren we klaar om te vertrekken. Ik had de dag ervoor al gelezen over een mogelijke stormwaarschuwing maar het leek mij niet zo gevaarlijk. Winden tot 15m/s hebben we al eerder gehad. Er was echter niemand die de haven verliet, dus ben ik in het havenkantoor toch nog maar eens gaan informeren. Ze waren niet zeker maar het zou kunnen dat er iets stormachtig ging passeren maar inde namiddag zou het weer mooi worden. Als onkundige van deze regio en met donkere wolken boven ons hoofd dan toch maar beslist om even te wachten. Gedser zou dus nog moeilijk gehaald kunnen worden. Er bestaat nog een mogelijkheid om binnendoor te varen via Stubbekoebing en het eiland Femoe. Een klein beetje om maar omdat het meer inland is waarschijnlijk minder golven, hoopten we.
In de voormiddag toch een paar regenbuien gehad, maar tegen de middag begonnen er toch wat boten uit te varen. We zijn dan ook maar vertrokken. In het begin ging het redelijk hoewel de typische hoge, korte en steile golven er toch weer waren. We moesten ook wat opkruisen maar de wind zou later naar het westen ruimen en dan zouden we beter op koers blijven. Wat er daarna volgde was niet zo plezant. Dat stormpje dat voorspeld was begon door te komen. We kregen wind van 5 à 6 Bft en de golven werden als maar hoger. De boot hield dat wel maar we kwamen geen meter vooruit. Na enkele uren zwoegen waren we toch een mijl of 10 opgeschoven. Het werd van langs om lastiger en we hebben de zielen gestreken en op moter proberen verder te gaan. Het was nipt met een buitenboordmotor, Veel snelheid zat er niet in maar we gingen tenminste in de juiste richting. Stubbekoebing was het doel om dan de volgende dag binnendoor verder te varen. Bij het binnenvaren van de baai hebben we ook nog een bocht afgesneden wat met onze geringe diepgang 1.2m mogelijk zou moeten zijn. Er was op de kaarten wel een nota dat er meldingen waren van geringere dieptes. Op een plaats waar we tussen de 2 en de 3 meter zouden moeten hebben, hebben we wel eventjes het zand geraakt. De dieptemeter gaf toe 1.3m aan, maar met de zeegang is dit wel mogelijk. Spannend!
Uiteindelijk zijn we in Stubbekoebing aangekomen, nat, koud en te weinig gegeten (was niet mogelijk op de woelige zee). We zijn gauw iets gaan eten in het centrum (triest en leeg trouwens) en zijn dan maar gaan slapen. Net voor het slapen gaan kregen we nog van onze buur in de jachthaven die van daar was dat het geen goed idee was om binnendoor te gaan omdat er nog steiler golven ons te wachten zouden staan. Terug naar zee en naar Gedser zou veel beter zijn en wie ben ik om een lokale zeeman tegen te spreken.
Vrijdag 9/8 Deze morgen om 7 uur er weer uit en om half acht weg. Voor de wind terug naar zee en dan bij de wind naar Gedser. Zo goed als geen golven. Ideaal voor Tjipke. Continu hadden we snelheden van 6kn en meer. De rompsnelheid van de Marieholm IF is 6,5kn hetgeen we de hele voormiddag uitgetst hebben. 4Bft en op het einde 5bft, volle zeil, kort onder de kust. Tjip lag bijna continu op zijn oor, het water kwam regelmatig over het vrijboord, maar we gaven niet af. Seppe en ik hebben intens genoten van deze super zeildag. Om 14 uur waren we al in Gedser, 30mijl!
Deze namiddag hebben we kunnen genieten van het zonnetje, een wandelingetje gemaakt naar het centrum en iets gaan eten in een zeer goed restaurant in de haven bij een prachtige zonsondergang. Gedser city is zo dood als een pier, niets te zien, geen bank , 1 ijsbar, 1 bodega (?) maar vooral de haven met de overzet naar Rostock.
Vandaag was een superdag.
Morgenvroeg geven ze op dit ogenblik een weervenster met zuidenwind maar dan zullen we vroeg moeten opstaan. Vertrek om 6 uur? Heiligenhaven in Duitsland is het volgende doel.
Zeilgroetjes uit Denemarken
Seppe en Jan

Friday 09/08/2013: My apologies for the followers but yesterday was such a bad day that I did not come on writing a report. However, today made up for it.
Thursday 7/8 Up at 7am. At 7:30 we were ready to sail. There was a gail warning but it seemed to me not so dangerous. Winds up to 15m/s. We had worse before. However, No one left the port, so I went to the harbor office for information. They were not so sure but it could be that something stormy was going to pass but in the afternoon the weather would be nice. As ignorant I was about this region and with dark clouds we decided to wait. Now, Gedser will be difficult to reach. There is still a possibility to sail inland via Stubbekoebing and the island Femoe. We hoped to get less waves by sailing inland.
In the morning we had some rain, but by the afternoon some boats left the harbour. So we left also. In the beginning it was reasonable although the typical high, short and steep waves were back. We also had to do some some tacking but the wind would later come from the west and then we would stay on track. What followed was not so pleasant. That little gail that was forecasted began to come. We got wind 5 to 6 Bft and the waves grow higher. The boat was still under controle but we made no progress at all. After several hours of hard labour we were still only 10 miles further. It was a gradually more difficult so we dropped the sails and sailed on with the engine. With an outboard motor this sea was the limit, not fast, but at least we went in the right direction. Stubbekoebing was the goal to sail the next day indoor. On entering the bay, we made cut off a corner what should be possible with our draft of 1.2m. On the maps it was mentioned that there were reports of lesser depths. In an area where we should have between 2 and 3 meters, we have briefly touched the sand. The depth gauge showed 1.3m, but with the sea state, this is possible. Exciting!
Eventually we arrived in Stubbekoebing, wet, cold and too little eaten (it was not possible on the stormy sea). We ate something in thecity center (sad and empty anyway) and then went to sleep. Just before bedtime our neighbor in the marina tol dus that it was not a good idea to go inside because there would be even steeper waves. Sailing back to the sea and head to Gedser would be much better, and who am I to neglect the advise of a local sailor.
Friday 9/8 this morning up at 7 am and sailing at half past eight. For the wind back to sea and then close to the wind heading to Gedser. Virtually no waves. Ideal for Tjipke. Continuously we had speeds of 6 kN and more. The hull speed of 6.5 kn of a Marieholm IF is what we have proved the whole day. Throughout the morning 4bft, and in the end 5bft, full sail, just below the coast. Tjip was almost continuously on her side, the water was a regular on the freeboard, but we did not give up. Seppe and I have enjoyed this super intense sailing day. At 2pm we were already in Gedser, 30miles!
This afternoon we were able to enjoy the sun, made a walk to the center and have something to eat in the very good restaurant with a beatifull sunset. Gedser city is as deadl, nothing to see, no bank, one ice bar, 1 bodega (?) but aboveall the harbor with the ferry to Rostock.
Today was a great day.
Tomorrow morning they give a weather window with southerly winds but we will have to get up early. Departure at 6 am? Heiligenhafen in Germany is the next goal.
Sail Greetings from Denmark

• 09 Augustus 2013 - 23:29

Guy:

Hallo Jan en Seppe,
    Morgen vertrekken we voor nog een weekje naar zee en zullen uitkijken dat we jullie niet zien passeren.
    Veel zeilplezier, de volhouders winnen altijd.