Denemarken! - Reisverslag uit Klintholm Havn, Denemarken van Jan Willems - WaarBenJij.nu Denemarken! - Reisverslag uit Klintholm Havn, Denemarken van Jan Willems - WaarBenJij.nu

Denemarken!

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

07 Augustus 2013 | Denemarken, Klintholm Havn

You can an find English compilation at the end of this report for our non-Flemish speaking followers.
Woensdag 7/8/2013: Eindelijk in Denemarken. Deze morgen om 7 uur op, om kwart voor 8 al aan het varen. Er stond een overtocht op het programma van een dikke 30 mijl. De wind uit het westen, 2Bft, (ik heb geen windmeter, dus dit is een schatting), weinig golven, ideaal voor een licht bootje als de marieholm IF. We waren de snelste vandaag. Zelfs de grotere boten moesten passen. Voor hen was er te weinig wind. Enkel op motor konden ze ons voorbij. Wij hebben de eerste 4 uur continu meer als 5kn kunnen varen. Halverwege was het echter gedaan. De wind viel weg en de motor moest aan voor de volgende 4 uren. Enkel op het laatste konden we nog even zeilen. Zweden verdween uit het zicht en de krijtrotsen van Mon verschenen aan de horizon. Die krijtrotsen zijn een beetje zoals deze van Dover, best indrukwekkend als je er onder vaart. Achter de bocht ligt Klintholm. Even hebben we overwogen om nog verder te varen maar dan kwamen er zo een 15mijl bovenop de 38mijl die we vandaag al gedaan hebben. De 4 uur motor en de stilvallende wind lieten ons beslissen dat het genoeg was voor vandaag. Rond 1630 zijn we Klintholm binnen gevaren.
Klintholm is een rustig vakantiedorpje rond het visserhaventje. In Denemarken betekent rustig ook heel rustig. Eigenlijk is er hier niet veel te beleven.
Morgen gaan we verder. Nu nog even douchen, onze neus insmeren want serieus verbrand en een kleinigheid gaan eten.
Dag

Wednesday 07/08/2013: Finally arrived in Denmark.This morning up at 7 and sailing at 8. Today a sea crossing of about 30 miles. The wind came from the west, 2bft, (I have no anemometer, so this is an estimate), small waves, perfect conditions for a light boat as the marieholm IF. We were the fastest today. Even the larger boats had to pass. For them there was too little wind. The first 4 hours we sailed more than 5kn. Halfway through, however, the wind fell off and the engine went on for the next four hours. Sweden disappeared and the chalk cliffs of Mon appeared on the horizon. These cliffs are a bit like those of Dover, pretty impressive. For a moment we considered to sail further but then we had to add 15mijl on top of the 38mijl that we had already sailed. The 4 hour on engine and light wind made us decide that it was enough for today. Around 1630 we entered Klintholm.
Klintholm is a small holiday village around the fishing harbor. In Denmark peaceful means very quiet. Actually there is not much to do here.
Tomorrow we go on. Now will take a shower, rub our noses because seriously sunburned and have somthing to eat.

Bye

Seppe en Jan

• 07 Augustus 2013 - 21:01

Mamy Devroe:

Leuk dat we zo kunnen volgen. Vedel plezier en tot volgend bericht. Het regent hier

• 07 Augustus 2013 - 22:38

Guy Vercammen:

Hallo Jan en Seppe

Eindelijk Denemarken ... Hopelijk is de tocht op het kanaal niet te saai. Hier in België was het slecht weer (de regen viel met bakken uit de lucht) maar het heeft ons niet weerhouden om samen met Els, Leo, Liesbeth en de kids een bbq te doen aan het Galgenweel.

Nog veel vaargenot.

groeten
    Guy, Kathleen en Olivier

• 07 Augustus 2013 - 23:12

Ampe Katrien:

Goede vaart mannen ik geniet van jullie reisverslag! Dikke kus katrien

• 09 Augustus 2013 - 16:12

Anna De Brauwer:

Na 2 dagen Parijs, met Yuki met een halve dag gietende regen ben ik blij jullie zeilverslag te kunnen volgen.
    Jullie vorderen goed zie ik, hopelijk blijft de wind goed, de regen weg en zeeziekten uitgestorven.