Een zware tocht naar Kiel - nu of nooit - Reisverslag uit Kiel, Duitsland van Jan Willems - WaarBenJij.nu Een zware tocht naar Kiel - nu of nooit - Reisverslag uit Kiel, Duitsland van Jan Willems - WaarBenJij.nu

Een zware tocht naar Kiel - nu of nooit

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

13 Augustus 2013 | Duitsland, Kiel

You can an find English translation at the end of this report for our non-Flemish speaking followers.
Zondag 11/8/2013: Vandaag hebben we zo goed als niets gedaan. Tot 10 uur doorgeslapen (het was dus wel eens nodig!), wat gerommeld aan boord, shoppen in het stad (de winkels waren open van 11 tto 18uur), af en toe schuilen voor een fikse regenbui (+ donderslagen) en het weer voor de volgende dagen bestuderen.
De trend voor de volgende dagen is dezelfde: west zuidwest 5 tot 6 Bft engolven tot 1,5m. Maandag zou het volgens de Duitse weerbericht westenwind zijn in de westelijke Oostzee, De Deense meteo is nauwkeuriger. Van over land komt er een zuidwest die over het water naar het westen draaid. Dat wil zeggen als we genoeg onder de kust blijven er kan gezeild worden naar Kiel. Als we dit niet proberen kunnen we even goed naar huis komen, dus morgen gaan we varen… (met een bang hartje want de golven zullen er wel zijn, hopelijk onder de kust ook niet te hoog)
Maandag 12/8: om half 7 eruit, om 8 uur weg. In het toilet kom ik nog een Duitster tegen die de laatste voorspelling meegeeft: 5 to 6 bft West met windstoten tot 8bft. Nog even was er twijfel. Ik heb toch neg even de Denen nagekeken en zij blijven die zuidwest aangeven.
Eens goed buiten werd het meteen duidelijk: vandaag wordt een lastige dag. Geen grootzeil vandaag, enkel een fok geeft ons onmiddellijk een snelheid van rond de 5kn. De golven waren in het begin nog redelijk maar ze werden gedurende dag enkel maar hoger. Als de golven voorspeld zijn van 1 of 1,5m dan zitten er ook tussen van 2m of hoger. De golven zijn iets langer dan de krabbezee maar we gingen toch flink tekeer. De snelheid werd gelukkig niet te veel geblokkeerd.
Seppe heeft zich binnen genesteld en ik heb de hele tijd buuiten gezeten. Ofwel werd ik nat van huit buiswater ofwel van de plensbuien. Soms had ik het gevoel in een wasmachine te zitten. Eten heeft zich beperkt tot wat appelen, koekjes en tuc-jes.
We kregen inderdaad wat zuidwest maar niettemin zijn we ter hoogt van Kiel zo een 4 mijl van de koers geslagen. Dit betekent minstens een uur extra.
Bij het binnenvaren van de Kiels baai zijn we op motor gegaan. Met de hoge golven was ditniet evident te sturen omdat de moter ofwel telkens ondergedompeld werd ofwel uit het water gelicht werd. Op een bepaald moment voeren we 5kn. Dan kregen we een tegenwind en plots voeren we maar 0,8kn De boot was bijna onbestuurbaar. Met opperste concentratie lukt het uiteindelijk Kiel te bereiken. We deden bijna 12 uur over 45mijl (in het water).
We hebben nog 2 andere zotten tegengekomen die dezelfde weg voeren. Voor de rest was het wat uitkijken voor het drukkere verkeer in deze regio.
De Kielse baai is een watersportmekka: enorme veel kiters (die met deze wind duidelijk veel plezier hadden), verscheidene grote jachthavens, kleinzeilerij, roeiers, oude boten… Moest het wat mooier weer zijn, moet het hier heel mooi zijn.
We liggen nu in de wachthaven voor de sluizen van Nord ostsee Kanal. Na schoon schip gemaakt te hebben zijn we nog gaan eten in een restaurant met een prachtig uitzicht op de baai van Kiel.
Morgen varen we op ons gemak naar Rendsburg. Het heeft geen zin om snel door het kanaal te varen omdat het op de Noordzee de komende dagen toch geen goed weer is om door te varen.

Tot morgen
Seppe en Jan

Sunday 11/08/2013: Today we have done almost nothing. We slept till 10 o’clock (this means it was necessary), messed around on board, some shopping in the city (the shops were open from 11 to 18 hours), occasional shelter from a rain shower (+ thunder) and made plans for the next days.
The trend for the following days is always the same: west southwest 5 to 6 Bft and waves up to 1.5 m The Germans forecast on Monday W wind in the western Baltic Sea, the Danish meteo is more accurate. From land comes a SW wind that turns over the water to the west. So if we keep enough to the shore it must be possible to sail to Kiel. If we do not trynow we can come go home as well, so tomorrow we sail ... (although a little bit scared because hopefully the waves will be not too high near the coast as well)
Monday 12/8: at half past seven alarm, at 8 hours sailing. In the toilet I a german gave me the latest forecast: 5 to 6 bft west with gusts up to 8bft. There was doubt for a moment was. I quickly checked the Danish forecast but theystill indicate that southwest wind near the coast.
Once well outside it became clear immediately: today will be a difficult day. No main today, just a jib gives us a speed of around 5kN. At first the waves were OK but during the day they only became higher. If the waves were predicted as 1 to 1.5m then you find also between 2m or higher. The waves are slightly longer than the crabsea so we could hold on our speed.
Seppe has nestled himself down in the boat and I spent the whole time out. Either I was wet from spray water water either from the heavy rain showers. Sometimes I had the feeling to sit in a washing machine. Food was limited to apples, biscuits and tuc-jes.
We actually got southwestern but nevertheless at the bay of Kiel we were beaten 4 mile of the course. This means at least an hour extra sailing.
On entering the bay we used the engine. With the high waves this was not evident either because the outboard motor was immersed either it was lifted out of the water. Ultimately we arrived in Kiel after 12 hours for 45mijl.
We have met only two other fools who did the same way.
The Kiel bay is a water sports mecca: a lot of kiters (with this wind it was paradise for them), several large marinas, dinghy sailing, rowers, old boats ... if we had nicer weather, it must be very beautiful here.
We are now in the harbor waiting for the locks of Nord Ostsee Kanal. After having made a clean ship, we went ot to eat in a restaurant with a beautiful view of the Bay of Kiel.
Tomorrow we sail to Rendsburg. It makes no sense to sail quickly through the channel because on the North Sea they forecast no good weather to proceed.

Seppe and Jan

• 14 Augustus 2013 - 07:44

Christophe:

Dag Jan en Seppe,

Knap zeilwerk, weer een moeilijke passage voorbij en weer een stapje dichter bij Belgie....