In het Noord-Oostsee Kanal - Reisverslag uit Rendsburg, Duitsland van Jan Willems - WaarBenJij.nu In het Noord-Oostsee Kanal - Reisverslag uit Rendsburg, Duitsland van Jan Willems - WaarBenJij.nu

In het Noord-Oostsee Kanal

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

13 Augustus 2013 | Duitsland, Rendsburg

You can an find English translation at the end of this report for our non-Flemish speaking followers.
Dinsdag 13/8/2013: Deze morgen werden al om half acht gewekt door de havenmeester, die achter zijn geld kwam. We zijn maar opgestaan.
We moesten nog 2takt benzine tanken. Het is bijna ongeloofelijk maar dat is in de jachthaven niet te verkrijgen. Je vraagt je af hoe andere boten met 2takt motortjes dit doen. Wij dus met onze reserve tank o zoek naar een benzine station in de stad. Onderweg hebben we bij een bakker een croissant en een kofkie/warme choco gegeten. Om 10 uur waren we uiteindelijk gereed om te vertrekken.
Er lagen al enkele boten te wachten voor de sluis dus wij zijn daar maar gaan bijliggen. Het was toen half 11. De ene grote boot na de andere voer de sluis binnen. Enkele grote 2 en 3 masters (Hollanders) maar de kleine boten mochten er niet in omdat er ook een tanker in lag. Wij moesten nog wat geduld hebben (allemaal te volgen op kanaal 12). Dan een volgende sluis, dan nog wachten op een zandschip dat was vergeten water te bunkeren enz. Uiteindelijk was het 14 uur eer we de sluis in mochten! Meer dan 3 uur wachten! Ondertussen zijn we 4 keer nat geregend en kregen we echt onweer met harde regen, donder, bliksem, hagel over ons heen. Wat een chaos! Er lagen daarr waarschijnlijk wel 30 plezierjachten te koekeloeren.
Eens versluisd begon een tocht van ongeveer 4 uur. Er stond een harde wind en om het half uur krgen we een bui over ons heen. Gezien het een uitgegraven kanaal is voeren we meestal onder het landschap door en op de kant zagen we enkel bomen en een occasionele fietser of wandelaar. Enkele het passeren van echt grote schepen, heel kort bij bracht wat variatie.
We liggen nu in Rendsburg, een typisch noord Duits stadje. Morgen gaan we verder naar Brünsbuttel.
In de jachthaven is er eindelijk nog eens een goede internetverbinding waardoor nu maar de vorige verslagen kunnen worden doorgestuurd. Mijn vodaphone dongle doet het eventjes niet meer, maar dat zou morgen moeten opgelost zijn.
Seppe en Jan

Tuesday 08/13/2013: The harbor master woke us up already at half past eight to collect his money.
We still needed to fill up with 2 stroke petrol. It is unbelievable but this is not available at the marina. You wonder how other boats with outboard motors manage this. So we took our tank starts looking for a fuel station in the town. Along the way we had breakfast at a bakery. At 10 o'clock we were finally ready to leave.
There werealready a few boats waiting for the lock so sailed out to arrive at the waiting area around 10.30. The one big boat after the another entered the lock together with some large 2 and 3 mast sailships (Dutch) but the small boats were not allowed in because there was a tanker in the lock. We had to have some patience (all to follow on channel 12). Then a next lock, then wait for a ship that forgot to bunker water etc. Finally it was 14 à’clock when we were allowed in the lock! Waited for more than 3 hour! Meanwhile, we had 4 rain showers off which one was really thunderstorms with heavy rain, thunder, lightning, hail. What a mess! At the end about 30 yachts were waiting to enter the lock.
Once out of the lock began a trip of about 4 hours. There was a strong W wind and every half hour we got a rain shower. Given that this is an excavated channel we were sailing mostly under the landscape. On the side we saw only trees and an occasionally a cyclist or walker. Some really big ships passing brought a little bit variation.
We are nowmoored in Rendsburg, a typical north German town. Tomorrow we continue sailing to Brunsbüttel.
Finally in the marina I found a good internet connection to send all the reports. My vodaphone dongleis no longer doing it for the moment but tomorrow it should be solved.

Seppe and Jan

• 14 Augustus 2013 - 08:25

Anna De Brauwer:

Als ik jullie verslagen lees lijkt het me zeer hard werken, nadenken, beslissingen nemen.
    Ik hoop en wens dat het weer jullie eindelijk enkele dagen gunstig gezind is, vooral omdat jullie nu aan de zeekant zullen varen.
    Veel geluk en goede moed
    Va en moe

• 14 Augustus 2013 - 12:17

Marcel:

Wat een avontuur! Ik heb mij eerlijk gezegd niet gerealiseerd dit deze tocht er zo uit zou zien (jij waarschijnlijk ook niet). Was Perhantian toch beter. Wanneer vaar je het beloofde land (=NLD) binnen?