Eerste keer zeeziek - Reisverslag uit Trelleborg, Zweden van Jan Willems - WaarBenJij.nu Eerste keer zeeziek - Reisverslag uit Trelleborg, Zweden van Jan Willems - WaarBenJij.nu

Eerste keer zeeziek

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

06 Augustus 2013 | Zweden, Trelleborg

You can an find English compilation at the end of this report for our non-Flemish speaking followers.
Dinsdag 6/8/2013: De jetlag van Maleisië is er precies nog altijd. Om half 7 waren Seppe en ik al zo wakker dat we maar opgestaan zijn. De boot klaar maken om te vertrekken heeft nog een uurtje geduurd en rond 8 uur zijn we al uitgevaren. Het doel was Givlövs Hamn, zo een 22 mijl. Voor de eerste dag zou dat genoeg moeten zijn. Omdat we zo vreog konden vertrekken hadden we in onze gedachten om eventueel direkt door te varen naar Denemarken (Roedvig). De wind kwam uit het noordoosten dus lekker halve wind.
Vanaf het begin hadden we zo een 4bft. Het ging dus snel vooruit, bijna continu rond de 6kn. Halve wind varen heeft ook zo zijn nadelen. De golven komen meestal uit dezelfde richting en dat wil zeggen dat de boot heel tijd goed aan het rollen is. Zolang er snelheid is valt het nogal mee, alhoewel Seppe toch wel heel stil werd. Na een uurtje of 2 is de wind dan gaan liggen. We haalden met moeite nog 3kn. Het rollen werd des te heviger. Seppe voelde zich niet goed en een beetje later begon ik er zelf ook van te krijgen. We voelden ons beide zo slecht dat geen een van de 2 nog naar binnen wou om de pilletjes tegen de zeeziekte te gaan zoeken. Er zijn geen vissen gevoederd maar het heeft niet veel gescheeld. Eta voor Gislövs hamn was 1300. Varen we door of niet? De havens voorbij Trelleborg waren geen beter optie want van daar uit naar het eiland Mon in Denemarken is ongeveer even ver. Naar Roedvig zou ons een pak verder brengen maar dat was nog 30 mijl. Bovendien was de wind gaan liggen en de voorspelling was dat de wind nog geen draaien naar het westen (wat ’s avonds ook gebeurd is). Op de koop toe voelden we ons beiden belabberd dus zijn we om 1330 Gislövs Hamn maar binnen gevaren.
Gislövs hamn stelt niet zo veel voor. Vrij groot maar niets te doen. Z als de meeste haventjes in Zweden uiteraard weer een prentje.
In de namiddag hebben we nog wat aan boord gerommeld. Gezien het weer zeer goed was (zo een 24 graden en zon) zijn we op een terasje een ijsje gaan eten.
’s Avonds zijn we nog naar de naburige camping gewandeld (zo een 2km) en daar hebben we lekker BBQ kunnen eten. Onderweg passeerden we nog een klein natuurgebied waar het vreselijk stonk naar beer. De geur kwam eigenlijk uit de zee. Het water ziet hier bruin van de turf en tegen de kust zet zich dat allemaal af, hetgeen deze typsche organische geur voortbrengt. Allez, weer heel mooi allemaal.
Het is de eerste keer dat ik op deze reis wat last had van zeeziekte. Als je dan toch een namiddag tijd hebt, begin je wat zaken te overdenken. Aan wat ben ik toch begonnen. We hebben al een hel eind afgelegd maar we zijn nog heel ver van huis. We zullen de komende dagen toch een tandje moeten bijsteken als we deze reis op een redelijke termijn kunnen uitvoeren. Nog een dag of 4 in Denemarken, een dag of 3 in Duitsland, en dan heel Nederland door. Die 2 weken zullen snel voorbij zijn. Er is deze namiddag even twijfel geweest maar na de studie van de kaarten zie ik het weer zitten. We gaan proberen grotere afstanden per dag te gaan varen en dan nog hopen dat het wind ons een beetje gunstig gezind is.
Morgen willen we rechtstreeks naar het eiland Mon oversteken. Een overtocht van zo een 30nm. Doel is Klintholm of zelfs een van de volgende haventjes. Het is dus vandaag onze laatste dag in Zweden. De wind zou uit het noordwesten komen maar wel vrij zwak zijn. Hopelijk moeten we niet te veel op motor.
Hej då!

Tuesday 08/06/2013: The jetlag of Malaysia is stil therel. At half past seven Seppe were already up. Preparing the boat has lasted an hour and we sailed out around 8 pm. The goal was Givlövs Hamn, about 22 mile. Because we could leave as early we had in our minds to sail straight to Denmark (Roedvig).With wind from NE we could sail half wind.
From the start the wind was about 4bft. Our speed was almost continuously around 6 kN. The side effect of half wind sailing is thath the waves usually come from the same direction and that the boot starts to roll. As long as the speed is high enough, no problem, though Seppe became very quiet. After an hour or two the windspeed dropped. OU speed was hardly 3kN. The roll was all the more violent. Seppe was not feeling well and a little later I started to get sick also. We both felt so bad that no one of us wanted to go inside to look for the seasickness pills. No fish were fed but it was very close. Eta for Gislövs hamn was 1300. Do we sail on or not? The ports further than Trelleborg were no better option because the distance from there to the island of Mon in Denmark is approximately the same. Roedvig would bring us further but that was another 30 miles. Moreover, the wind had dropped and the forecast was that the wind was going to turn to the west (which in the evening did). Into the bargain we both felt so lousy, we sailed to Gislövs Hamn.
Gislövs hamn has a quite big harbor but there is nothing to do. As most harbors in Sweden again a lovely quite location.
In the afternoon we messed around on board. Given the weather was so good (24 degrees and sun) we had our ice cream in the only café.
It is the first time I had some trouble with seasickness on this tripso I started to think about what I am doing. We have already sailed a long way but we are still far from home. Another day or four in Denmark, 3 days in Germany, and then throughout the Netherlands. Those two weeks will soon be over. This afternoon there was a little bit doubt but after studying the maps I believe we can do it. We will try to sail long distances each day and hope that the wind is a little favorable to us.
Tomorrow we will cross directly to the island of Mon. A crossing of about 30nm. The goal is Klintholm or even one of the following ports. It is our last day in Sweden today. The wind will come from the northwest but will be quite weak. Hopefully we do not have to sail too long on the engine.
Hej då!

• 06 Augustus 2013 - 22:33

Christophe:

Dag Jan en Seppe,

In het vervolg pak je beter een pilletje voor het vertrek. Ze liggen boven op het kastje in een wit potteke. Ik hoop dat jullie nog goed kunnen zeilen en veel zeemijlen kunnen afleggen zodat Tsip voor de winter op zijn nieuwe ligplaats toekomt. Ondertussen nog veel plezier.
    C

• 06 Augustus 2013 - 22:34

Els/mama:

Aan mijn flinke mannen:
    Hou moed! Misschien toch eens een pilletje nemen tegen de zeeziekte morgen?
    En geniet vooral van jullie avonturen!
    Het thuisfront

• 07 Augustus 2013 - 10:22

Kathleen:

Hé petekind, hou je sterk daar. Jij wint het wel, dat gevecht tegen de deinende golven! Veel plezier daar nog!